Rio de Janeiro şehri ve plajları

Sabah erkenden uçağa binip Rio de Janeiro için yola çıktık. Aktarmalı uçuşumuzla otelimize vardığımızda akşam üzereydi. Hemen 6 kişilik odamıza yerleştik. Hostelimiz Santa Teresa bölgesinde bulunuyor. Metrodan hostele varmak için yaklaşık 15 dakika yokuş yukarı çıkmak gerekiyor. İlerleyen günlerde Rio’nun 40 derece sıcağında bu yokuş bizi kendinden nefret ettirecekti.

İlk gün biraz Santa Teresa bölgesinde gezmek ve diğer günleri planlamakla geçti. Ertesi gün sabah eski şehir, öğleden sonra Copacabana ve Ipanema plajlarını kapsayan plaj gezisi için iki tane bahşiş usulü yürüyüş turuna katildik. Sabahki yürüyüşümüzün rehberi Arjantin’den gelip Rio’ya yerleşmiş bir kızdı. Bu turda Rio’nun eski sokaklarını gezdik. Kraliçe Elizabeth’in bile tatlı yediği meşhur kafesini gördük, yaklaşık 3 saat süren bu turun sonunda, koştur koştur öğleden sonra turunun başlayacağı yere gittik. Hava artık iyice ısınmıştı ve güneş tepemizi deliyordu.

Santa Teresa manastırı.

Confitería Colombo, meşhur pastahane.

Rio de JaneiroRio de Janeiro

Havaianas terliklerini satan mağaza.

Rio de Janeiro

Eskiden saray olarak kullanılmış Portekiz mimarisi bina.

Rio de JaneiroRio de JaneiroRio de JaneiroRio de Janeiro

Selarón adli meşhur sanatçılarının yaptığı fayanslardan oluşan eser. Bütün merdivenleri dünyanın her tarafından turistlerin getirdiği fayanslarla kaplamış.

Rio de Janeiro

Su kemeri ve arka planda piramit seklinde katedral.

İkinci turda plajları gezerken kendimi Rio’nun sularına atmamak için zor tuttum. Herkes yüzerken biz günesin altında ter döküyorduk. Tek avuntum ertesi gün bizimde Rio’nun meşhur plajlarında sere serpe yatacak olmamızdı.

Brezilya dizilerini kaçırmamak için plajlarda bile televizyon var.

Meşhur Copacabana plajı.

Tanga bikinim yok diye ağlama, buradan alabilirsin.

Entelektüel muhabbetlerimden biri daha.

Copacabana plajı.

Ipanema plajı.

Dağin tepesinde Rio’nun sembolü İsa heykeli var.

Ipanema.

Rio de Janeiro

Turun sonunda biraz deniz kıyısında yürüyüp en azından ayaklarımızı ferahlattıktan sonra, ertesi gün plajda kullanmak üzere pareo-havlu satın aldık. Daha sonra Ipanema plajı ile Copacabana plajı arasındaki kayalıklara tırmanarak günbatımını seyrettik. Güneş tamamen batınca herkes alkışlamaya başladı. Burada gelenek böyleymiş.

Rio de JaneiroRio de JaneiroRio de JaneiroRio de Janeiro

Akşam yemeği için otelin daha da tepelerinde minik bir yerel lokanta bulduk. Burada ayrıca acai denen amazon ormanlarında yetişen bir meyveden yapılan buzlu bir tatlı yiyerek hararetimizi aldık. Üçüncü günümüzü sonunda plaja ve denize ayırmıştık. Sabah kahvaltıdan sonra bohçamızı hazırlayıp Ipanema plajına doğru yola çıktık. Plajda bir şemsiye kiraladık ve altına serildik. Bu plajlarda hırsızlık çok olağan bir olay. Bu sebeple hiçbir eşyayı gözlemsiz bırakmamak gerekiyor. Bu yüzden mecburen sırayla yüzmek zorundaydık. Hatta bazen hafta sonları favelalardan (gecekondu mahalleleri, mafyanın kol gezdiği, polisin giremediği türden) insanlar bu plajlara inip 30-40 kişilik gruplar halinde plajın bir tarafından akına geçip önlerine çıkan bütün çantaları koşarak toplayıp, plajın öbür tarafından bütün çaldıklarıyla çıkıyorlarmış. İşte bu sebeplerle tedbiri elden bırakmamakta fayda var.

Brezilya hükûmeti 2016 olimpiyatlarına hazırlık olarak favelaların çoğunu pasifize etmiş. Yani asker gece yarısı operasyonları ile favelalara dalmış, uyuşturucu baronlarını toplayıp, hapse atmış, orada yaşayan diğer kişileri eğitime almış ve iş sunmuş bu şekilde bu favelaların bazıları eski tehlikeli günlerinden uzaklaşmış. Eskiden favelalara girenin sağ çıkması veya soyulmadan çıkması imkânsızken simdi bazı favelalarda oteller açılmış, turistler kalıyor. Ama bu favelaların temizlenmesi için ayrılan bütçe 2016’da olimpiyatlardan sonra bitecekmiş. Yani dünyanın gözünü boyadıktan sonra burada yasayan halk yine eski günlerine dönecek. İnsanlar yine can güvenliği olmadan buralarda yasamaya devam edecek.

Plajdayken hemen önümüzde oturan kızla sohbete başladık. Kendisi de Brezilyalı olan bu kız aslında Sao Paulo’lu ama Rio’ya tatile gelmiş. Bol bol sohbet ettik kendisiyle, ayrıca sayesinde Jotabe ile beraber denize girebildik, o da bizim eşyalarımıza baktı.
Biz de o denize girerken onun eşyalarına baktık. Ayrıca bu plajda Brezilya’nın meşhur kokteyli Caipirinha’larımızı yudumlayıp güneşin altında hafiften çakırkeyif olduk. Plajın tek kötü yanı sürekli seyyar satıcıların geçiyor olması. Bu satıcılar sürekli bağırarak ne sattıklarını söyledikleri için sürekli arka planda bir bağırma sesi oluyor. Ayrıca Brezilyalı kadınlar zayıf, şişman fark etmeden tanga bikini giymeyi seviyorlar. Brezilya tam bir obez ülkesi. Özellikle kadınlarda her 3 kişinden biri rahat obez. Diğer bir tanesi balıketli belki üçüncü biri normal kiloda. Bir de Rio sokaklarında tişörtsüz gezmek erkekler arasında son derece normal. Kadınlar arasından da bikini üstüyle gezen metroya binen görmek mümkün. Ve tabii ki herkesin ayağında brezilyanın meşhur Havaianas marka terlikleri var. Akşam otelimize döndüğümüzde ikimizde güneşten yanmıştık. Ertesi gün ikimizde soyulmaya başlamıştık bile. İşte Rio güneşi böyle güçlü.

Son günümüzde meşhur Isa heykelinin olduğu dağa çıkmak istedik ama fiyatlar dudak uçuklatan cinsten olduğu için ona uzaktan bakmanın yeterli olacağına karar verdik. Daha sonra Pao do Acuzar dağına çıkmaya karar verdik. Bu dağa teleferikle ücret karşılığı veya yürüyerek bedava çıkmak mümkün. Tabii biz çulsuzlar olarak 40 derece sıcakta güneşin altında verdik kendimizi yollara. Neyse ki hızlı bir tempo sonucu 20 dakikada tepeye varmıştık.

Yolda maymun sincap karışımı değişik bir hayvancık gördük. Tepeye vardığımızda aç ve yorgunduk. Biraz manzaranın keyfini çıkardıktan sonra orada bulunan bir restoranda yemek yedik. Daha sonra dönüşe geçtik. İnişte terliklerim kaydı ve ben ayağımı yaraladım. Aşağı vardığımızda ilk yardım olarak ayağımı denizin tuzlu sularına soktum. Daha sonra bir otobüse binerek otele gittik ve oksijenli suyla ayağımı temizledim.

Botafogo plajı.

Pao de Azúcar (solda) ve ona teleferikle bağlı Urca tepesi.

İnsan suratlı maymun sincap kırması gibi bir şey.

Isa heykeli.

Rio de JaneiroRio de JaneiroRio de JaneiroHavaalanı deniz doldurularak yapılmış.

Pao de Azúcar tepesi.

Ayrıca bu otelde yine bir çamaşır günü yaptık. Ama otelde çalışan kadının bize deterjan diye verdiği şey meğerse çamaşır sulu yer temizleme ürünüymüş ve bütün kıyafetlerimiz renklerini kaybetti. Özellikle benimkiler. Bütün tişörtlerim, şortlarım eteğim gitmişti. Şu tatile başladık başlayalı olaysız bir çamaşır yıkamamız olmadı. Neyse ki bu problemi otele kalma ücreti vermeyerek hallettik. Zaten eskimiş tişörtlerimizin kaybını Rio’da 4 gün bedava kalarak kapatmış olduk. Ertesi gün istikametimiz Sao Paulo…